באוצר מזהירים: אלה השלכות המעבר לרכבים חשמליים

צבי טסלר No Comments on באוצר מזהירים: אלה השלכות המעבר לרכבים חשמליים

דו"ח משרד האוצר מזהיר מפני השלכות הגידול בהיקף השימוש ברכבים חשמליים וקובע כי הטבות המס להן הם זוכים אינן תואמות את השלכות השימוש בהם

צילום: Sraya Diamant/FLASH90
22:24
27.04.24
קובי פינקלר No Comments on ברקע הלחימה ברצועה: גדודים בצה"ל נערכים לפעולה ברפיח

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

דו"ח חדש של משרד האוצר מזהיר מהשלכות הגדילה בהיקף השימוש ברכבים חשמליים ומציעה להטיל מס נסועה כדי להקטין את השימוש בלי לפגוע בכדאיות לעבור מבנזין לחשמלי.

לפי הדו"ח, הרכבים החשמליים נכנסים לישראל בקצב מהיר מהצפוי: בשנת 2022 שיעור הרכבים החשמליים מתוך כלל הרכבים המיובאים היה 19.7% (כולל פלאג אין), בדומה לממוצע באירופה וגבוה בהרבה מהיעדים שנקבעו לאותה שנה.

רכבים חשמליים זוכים למספר הטבות מס משמעותיות כיום באמצעות הנחות במס הקנייה ובאגרת הרישוי השנתית. בנוסף, הם אינם משלמים מס בלו לאור העובדה כי אינם צורכים בנזין או סולר.

עוד עולה מהדוח, כי בהשוואה בינלאומית, היקפי ההטבות לרכב חשמלי בישראל לאורך חיי הרכב גבוהות כיום משמעותית מהממוצע באיחוד האירופי.

השימוש ברכב חשמלי הינו עדיף על פני שימוש ברכב בנזין מכיוון שהוא פולט פחות גזי חממה, גורם לפחות זיהום אוויר ומשמיע פחות רעש. עם זאת, כימות תועלות אלה מעלה שמשקלן הכולל הינו 2.6 ש"ח לכל 100 ק"מ נסועה, כך שערכן הכולל נמוך מסך ההטבות מהן נהנים כיום רכבים חשמליים לאורך חייהם. במקביל, בכל הנוגע ליצירת גודש בכבישים ומעורבות בתאונות דרכים, לרכב חשמלי אין יתרון על פני רכב בנזין. העלויות החיצוניות הנובעות מהיבטים אלה עומדות על כ- 55.6 ש"ח לכל 100 ק"מ נסועה.

עלות הנסיעה ברכב חשמלי זולה בכ- 75% – 80% לעומת נסיעה ברכבי בנזין. בהעדר כל מיסוי על ק"מ הנסיעה השולי (כפי שקיים לגבי רכבי בנזין בדמות מס הבלו), הספרות המחקרית מצביעה על כך שהיקף השימוש ברכבים חשמליים יהיה גבוה יותר מאשר ברכבי בנזין, באופן שיגדיל את הגודש בכבישים.

לפי הערכות שמרניות, בהנחה שהמיסוי על רכב חשמלי לא ישתנה, הנסועה ברכב חשמלי ממוצע עשויה להיות גדולה בכ- 15% מאשר ברכב בנזין, דבר שיביא להחרפה במצב הגודש בכבישים בתוך מספר שנים. תופעה זו צפויה להיות בעייתית במיוחד בישראל נוכח העובדה שכבר היום הגודש בכבישים בישראל הוא גבוה מאוד בהשוואה בינלאומית; כך למשל, לפי מדד TOMTOM הבינלאומי, הגודש בכבישי מטרופולין ת"א חמור יותר מאשר בכמעט כל ערי אירופה.

בהתאם לזאת, מוצע בדו"ח לקבוע מס נסועה שיחול על רכבים חשמליים וייקבע בהתאם לכמות הנסועה השנתית של הרכב, בדומה למס הבלו אותו משלמים רכבי בנזין. מס הנסועה ייקבע על בסיס גובה מס הבלו הקיים בהתייחס לרכבי בנזין חדשים ויעילים (המשלמים בפועל מס נמוך יותר מהרכב הממוצע לכל ק"מ נסיעה, לאור צריכת הדלק היעילה שלהם), תוך הנחה שתבטא את היתרונות הסביבתיים של הרכבים החשמליים. לפיכך, מיסוי הנסועה לגבי רכבים חשמליים יהיה נמוך יותר מזה המוטל כיום על רכבי בנזין, אך יביא לפחות לשיקוף חלקי של העלויות החיצוניות הנגרמות על ידם.

לצד זאת, נאמר בדו"ח שיש להיערך לקביעת מיסוי חכם שישקף באופן מדויק יותר את העלויות החיצוניות הנובעות מהשימוש ברכב בהתאם לפרמטרים שונים כמו מיקום הנסיעה ושעת הנסיעה.

אתגר מרכזי נוסף לכניסת הרכבים החשמליים הוא הכנת תשתיות אנרגיה מתאימות. על מנת לאפשר את כניסת הרכבים החשמליים, יש לתת מענה להיבטי ייצור החשמל, רשת החלוקה, עמדות טעינה בבתים משותפים ועמדות טעינה ציבוריות.



0 תגובות